Sunday, December 4, 2011

Lemak ada kelebihan ke?

Assalamualaikum dan salam sejahtera...:)


alahai mcm sedap ni gmbr bah...hehehe oke bukan nak cerita pasal nasi lemak ni....hiasan semata-mata...sebenarnya nak cerita sikit pasal LEMAK...Tapi mknan kat atas ni menyumbang kepada lemak la juga kan....dushhhh pening + pengsan...tadi cakap xda kaitan @#$%^&*

Erm org zaman sekarang xsuka badan ada lemak kan...knapa??? sbb xnmpk cute, cntik, jelita, hensom, macho ect kalo ada lemak kan....hhahaha tapi tyme cuti2 mcmni lah semua org secara xsengaja menternak lemak...dun worry ketidaksengajaan itu sedikit banyak membawa faedah kepada kesihatan hehehe...opss tapi jgn berlebihan!! jum kita baca apa kelebihan lemak sebenarnya..ada ke??? adalah hehehe....

KELEBIHAN LEMAK???

Lemak merupakan sumber energi yang paling besar. Setiap gram lemak menyediakan 9 kalori, lebih besar daripada kalori yang dihasilkan oleh karbohidrat dan protein.  Lemak juga membantu penyerapan beberapa vitamin (vitamin A,D, E, dan K) dalam tubuh agar tubuh tetap sihat.
Dengan bantuan lemak, sel-sel dalam tubuh juga dapat dibangunkan dan bekerja dengan lebih baik.  Misalnya, lemak merupakan penyusun sel-sel dengan menyelimuti setiap sel saraf sehingga membuat saraf dapat berfungsi dengan lebih cepat dan baik.
Tubuh juga menggunakan lemak untuk memproduksi berbagai jenis hormon dalam tubuh misalnya seperti prostaglandin yang berperanan dalam mengatur pelbagai fungsi tubuh yang penting seperti tekanan darah, sistem saraf, denyutan jantung, elastisitas pembuluh darah, dan pembekuan darah.
Selain itu, lemak ternyata berperanan penting dalam memelihara kulit, rambut, dan berbagai organ penting dalam tubuh seperti ginjal, liver, organ reproduksi, serta menjadikan badan tetap hangat. Banyak organ vital dalam tubuh seperti otak, ginjal, jantung, dan usus dilindungi oleh lemak dengan fungsinya agar terhindar dari luka, cedera, dan menahan posisi organ pada tempatnya apabila terjadi lenturan. See...Betapa pentingnya peranan lemak dalam tubuh.
Jadi ambillah kesempatan cuti ini untuk menghasilkan lemak k...tapi jgn tepuu sgt hehe nnt membahayakan kesihatan :P...0_0

No comments:

Post a Comment

silalah buat karangan yang panjangnya tidak melebihi 180 pp