Sunday, January 8, 2012

Sebab mulut tidak diletakkan di atas sebelum mata dan otak...

Assalamualaikum semua...salam sejahtera juga....


Hai murid2 apa khabar semua sihat tak...masih mode cikgu hekhek...biarlah bah kan...nak tanya dan beri pendapat sikit.. kenapa mulut diletakkan di bawah sedikit berbanding dengan mata yang kedudukannya selaras dengan kawasan otak kita??...setiap ciptaan Allah 2 pasti ada hikmah disebaliknya kan...




hah pada pandangan saya la kan benda ni dicipta untuk kita berfikir sejenak akan fungsinya...betul dan tepat sekali ciptaan Allah itu cukup sempurna...nak tahu sebab apa??? sebab kalau kedudukan otak sama dengan mulut maka kita tidak akan berfikir panjang...apa yg kita fikirkan terus kita main cakap ja kan tanpa memerhatikan terlebih dahulu dengan menggunakan mata...pas 2 kita main sedap cakap ja pas 2 baru fikir dan barulah lihat apa sebenarnya yg berlaku...tapi bila mata dan otak diletakkan sejajar maka apa yg kita lihat pasti kita akan fikir dan analisis dulu barulah kita akan cakap...betulkan...barulah kita boleh fikir secara waras...


sebab tu lah kalo kita mengkaji sesuatu pun mesti ada proses "pemerhatian" untuk mendapatkan jawapan yg tepat terhadap persoalan yg timbul...gabungan mata dan otak dulu kan baru lah mulut untuk menyuarakan sesuatu mengikut kepentingan...kalo tanpa melihat kita pasti susah untuk bercakap tentang sesuatu tu..betul tidak murid2..ini lain kes dengan yg buta..dorg guna mata hati...see hehe...ada ka sesiapa pernah mengkaji atau buat eksperimen pas 2 da proses "percakapan"...xda kan hehee...


tapiiii...sedar atau tidak sedar atau lebih teruk lagi pura2 tak sedar hihii..bahawa kita selalu salah penggunaan mata dan mulut...kadang2 kita cakap dulu then baru nak lihat apa sebenarnya yg berlaku..sebab 2 la dunia semakin lama semakin aman kelam-kabut...jadi jum ramai2 perbetulkan keadaan...:)


apa yg saya ingin sampaikan sebenarnya ialah:


"wahai murid2ku sebelum kita hendak berkata-kata tentang sesuatu perkara maka ada baiknya kita perhatikanlah dan fikirkan terlebih dahulu...kemudian barulah gunakan mulut untuk memberikan pandangan atau yang sewaktu dengannya...gunakan ciptaan Allah dengan sebaiknya..mungkin dengan cara ini kita akan dapat mencipta keharmonian dalam kehidupan.."

Tujuan tulis entry ni pun untuk memperingati diri sendiri...kemungkinan untuk membaca blog lebih kerap berbanding membaca nota..betul tidak...jadi tulislah kan sini supaya empunya blog ni pun selalu take note n ingat hehee...harap2 sempena tahun 2012 ini saya juga akan lebih bijak dalam menggunakan pemberian Allah ini kepada saya...Amin..:) jom kongsi ilmu...


3 comments:

  1. terima kasih krana bkongsi ya cikgu. hehe.

    betul tu. buat ape2 wajib kena pikir dlu. =)

    ReplyDelete

silalah buat karangan yang panjangnya tidak melebihi 180 pp